Robot

Kategori: Robot

Viser alle 4 resultater

Robot og kodning i undervisningen. Køb undervisningsmaterialer her

Køb robot og kodning undervisningsmaterialer til at begejstre eleverne for robotter og kodning. I et samfund, hvor kodning og robotteknologi er i fremdrift, er undervisning i kodning ekstrem vigtig.

Hvorfor undervise i teknologi, robot og kodning?

Robotter i undervisningen styrker elevernes evner inden for entreprenørskab, innovation og kreativitet, som er afgørende kompetencer i det 21. århundrede.
Ved at arbejde og eksperimentere med robotter, kan eleverne opnå en dybere forståelse for teknologi og bagvedliggende programmering. Det handler i meget høj grad om eksperimenter og leg, som kan skabe rammer for en udveksling af viden og kollaboration eleverne og lærerne imellem. Robotterne tager udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger og giver ofte elever med særlige behov gode muligheder for succesoplevelser.

Robot og kodning i undervisningen – Læring af computersprog

Det, der tidligere syntes umuligt, er nu helt realistisk: Robotter, der overtager arbejdsprocesser og dermed gør vores liv lettere. Dette virker stadig underligt for mange, men samtidig er robotteknologi også fascinerende. Nu hvor fokus er kommet på kodning og vi har digitalt udstyrede skoler, bør digital uddannelse og digital dannelse ikke længere være begrænset til it- undervisningstimer. Som i øjeblikket kun tilbydes som valgfag på nogle skoler. Men dets potentiale for alle fagområder er stort. Fordi vigtigheden af ​​robotteknologi også er blevet anerkendt i skoler, og der gøres forsøg på at introducere børn trin for trin til emnet og fremme færdigheder såsom analytisk tænkning. Seneste projekt var MicroBit fra DR, som populær blev kald UltaBit. Her bliver samtlige elever fra 4 klasse introduceret i kodning.

For lærere, der tidligere har haft ringe kontakt med robot og kodning teknologi, præsenterer vi disse områder her og viser et par af de fordele, som viden inden for disse områder medfører.

Ofte stillede spørgsmål om robotteknologi og kodning i skoler

Hvad er robot teknologi?

Robotteknologi (også kendt som robotik) inkluderer blandt andet design, konstruktion, programmering og drift af robotter. Robot og kodning er et begreb for de færdigheder elever skal tilegne sig indenfor robotteknologien.

Hvad er kodning?

Kodning beskriver for eksempel programmering af websteder, apps eller software ved hjælp af en kode. En kode indeholder forskellige kommandoer til computeren og består af tegn og symboler. Modtageren af ​​den programmerede kode (f.eks. en pc, en smartphone eller en robot) informeres og instrueres i, hvad de skal gøre.

Hvilke læringsmål forfølges?

  • Digital mediebevidsthed
  • Træning i problemløsningstænkning
  • Håndtering af fejl og afhjælpning af dem selvstændigt
  • Sociale færdigheder: selvstændighed og evne til at arbejde i et team
  • Fremme kreativitet

Lidt indsigt i udviklingen af ​​robotteknologi

Den første industrielle robot blev udviklet af Unimation-virksomheden tilbage i 1960. Ti år senere præsenterede Stanford Research Institute den første autonome mobile robot. Ifølge en undersøgelse (oktober 2018) ligger Tyskland på tredjepladsen med 322 industrielle robotter pr. 10.000 ansatte på robotmarkedet og er derfor stærkt repræsenteret. (Denne kendsgerning kan du som tysklærer nævne i tyskundervisningen for at motivere til at klre sproget). Ifølge prognoser vil omkring 3,05 millioner industrielle robotter være i brug over hele verden inden 2025. Vi har opsummeret de fire vigtigste typer robotter.

    1. Industrielle robotter: Som navnet antyder, bruges disse i industrien og er normalt ikke mobile, men faste. Disse bruges for eksempel i bilindustrien til samling af dele.

Følgende 3 typer falder ind under kategorien autonom mobilrobot:

  1. Servicrobotter: Disse bruges både privat og professionelt og hjælper folk f.eks. med husholdningsopgaver som støvsugning, klipning af græsplænen eller andet rengøringsarbejde.
  2. Humanoid-robotter: Disse robotter ligner menneskeligt udseende på grund af deres kunstige arme og ben og formodes at være i stand til at kommunikere og interagere med mennesker. Så det handler ikke kun om at udføre arbejde, men også om at være opmærksom på det følelsesmæssige aspekt. Dette kan være en stor lettelse især for f.eks. sygeplejepersonale i humanistiske erhverv. (… og også lærere?)
  3. Redningsrobotter: I situationer, der udgør en risiko for mennesker, er robotter et fornuftigt alternativ. Dette er for eksempel tilfældet, når man finder bomber eller forskellige redningsoperationer.

Robotsættene, der er specielt udviklet til skoler, gør det også ofte muligt for elever at designe deres robotter, samle dem selv, skabe meningsfuld programmering til deres mål og derved instruere robotten, hvad de skal gøre.

Kodning i skolen

Computere i dag kan udføre de mest utrolige opgaver og har forskellige muligheder. Det bemærkelsesværdige er, at vi kan fortælle dem, hvad de skal gøre! Dette kræver imidlertid at lære computerens sprog. For at gøre dette har eleverne brug for kodning og programmering.

Afhængig af kodens kompleksitet er forskellige mål mulige. På den ene side kan en lille robot laves til at følge en bestemt sti ved hjælp af en række kontrolknapper, eller på den anden side kan et computerspil udvikles ved hjælp af et komplekst programmeringssprog.

Men computere taler mere end et sprog: JavaScript, PHP, Scratch, Python, Java, C, C ++, C #, … Listen over programmeringssprog kunne sagtens udvides. Afhængigt af hvad du vil programmere, og hvad dit mål er, vælges et passende programmeringssprog. Da de fleste sprog er ret ens, er det lettere at lære mere, hvis du allerede kender et.

Et godt programmeringsprogram at komme i gang med er Scratch, som er specielt udviklet til børn og teenagere. På grund af den enkle struktur kan eleverne lære de grundlæggende funktioner i blokkodning. Med disse grundlæggende færdigheder vil det være lettere for dem at lære mere komplekse sprog senere.

Fascination og mening

Robotter ser ud til at være ekstremt populære blandt skolebørn – trods alt er der nu robotmesterskaber, hvor de unge forskere konkurrerer. En af grundene til fascinationen er sandsynligvis det faktum, at en teknisk enhed kan udføre opgaver fuldstændigt autonomt gennem selvoprettet programmering og er det digitale spejlbillede af mennesker. Disse kan imidlertid ikke erstatte os fuldstændigt. Fordi det interpersonelle aspekt ikke tages i betragtning.

Da robotik bliver mere og mere relevant og efterspurgt, giver det mening at gøre eleverne fortrolige med emnet på et tidligt tidspunkt. På grund af den digitale revolution er vigtige tekniske kvalifikationer i stigende grad efterspurgt. Flere og flere udøvende aktiviteter skal overtages af robotter i fremtiden. Dette gør mange erhverv mindre relevante, men samtidig er der stor efterspørgsel efter erhverv i forbindelse med vedligeholdelse og kontrol af robotter. Softwareudviklere, computerforskere, programmører og kodere kan i øjeblikket vælge deres job, og behovet ser ikke ud til at falde i fremtiden. Det skader derfor ikke at få børn begejstret for teknologi i en tidlig alder og at vække deres interesse for teknisk træning. Robotik er derfor en vigtig del af digital uddannelse.

Hvad er fordelene ved robotik og kodning i skoler?

Introduktionen til robotteknologi finder sted trin for trin og er børnevenlig. Samling og programmering af en robot er ikke raketvidenskab, selv ikke for begyndere! Specielt var aspektet ved simpel informationsoverførsel årsagen til, at vi lancerede vores nye robot produktsortiment. Vi har nævnt 8 fordele for dig her.

  1. Elever forstår, hvordan digitale teknologier fungerer:

    Børn og unge er ret gode til at bruge apps, spil og andre digitale muligheder, især til underholdning – men de ved normalt ikke, hvordan de virkelig fungerer. Kodning forklarer ikke kun teoretisk, hvad algoritmer er, for eksempel arbejder du selv med dem. Dette muliggør en bedre forståelse af processerne, funktionaliteten og principperne i baggrunden. Det fører til større modenhed og gør det muligt for dem at bevæge sig selvstændigt og kompetent i den digitale verden.

  2. Computational Thinking:

    Under programmeringen øver eleverne sig på at nedbryde problemer, de støder på, i mindre underområder for at muliggøre en løsning gennem en analyse af de data, der er blevet klarere og genkender mønstre. Denne evne til at præsentere et problem på en abstrakt måde samt udvikling og planlægning af individuelle arbejdstrin til problemløsning medfører fordele, der strækker sig langt ud over kodningsområdet.

  3. Problemløsende tænkning:

    Søgning efter mulige løsninger fremmer færdigheder til problemløsning. Håndtering af åbne spørgsmål læres også. Børnene og de unge lærer at håndtere fejl, men holder sig stadig til sagen og finder andre løsninger.

  4. Ryd undervisningstimer med automatisk fejlrapportering:

    Gennem visualiseringer forstår eleverne undervisningens indhold bedre. Robotterne er også spændende, hvilket er en indledende motivation for at arbejde med dem. Robotten overtager feedbacken om, hvorvidt eleverne løser opgaverne korrekt: hvis den ikke bevæger sig eller bevæger sig i den forkerte retning, er der noget galt …

  5. Fejl er vigtigt at lære:

    Mens fejl mest ses som noget negativt, og ikke kun i skole sammenhæng, oplever eleverne, når de arbejder med deres robotter, at fejl er vigtige for at forstå ting og forbedre deres programmering. En positiv måde at håndtere fejl og tilbageslag er yderst nyttig i dit fremtidige liv! Med denne viden fjernes også frygten for teknologi, og vedholdenhed trænes.

  6. Arbejde med projekter selvstændigt:

    Selvfølgelig er hjælp særlig nødvendig i starten, men målet er, at eleverne så vidt muligt lærer at arbejde med robotprojekter selvstændigt. De bedste hold kan konkurrere i robotudfordringer eller robotkonkurrencer, der nu afholdes oftere og oftere.

  7. Teamwork styrkes:

    Under programmering arbejder eleverne normalt sammen i teams, hvilket styrker deres sociale færdigheder og evnen til at samarbejde i et team. Alle kan bidrage med deres styrker, lære at stole på andre, kommunikere, vise omtanke og håndtere kritik. Især blandede hold med drenge og piger er ofte mere succesrige og harmoniserer bedre.

  8. Fremme af kreativitet:

    De forskellige konstruktionsmuligheder og den selvstændige løsning af problemer i opgaver kræver en vis kreativitet og fremmer den. Eleverne kan udvikle, teste og forbedre deres egne ideer. Hvis en konstruktion eller et program ikke fungerer første gang (og det er ofte tilfældet), skal du kigge efter alternative løsninger for at nå dit mål.

Den største fordel, som kodning og robotteknologi giver skolebørn: De kan ikke kun betjene digitale teknologier og applikationer, men designe dem selv!

Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.
Cookies hjælper os med at forbedre din oplevelse på hjemmesiden. Så for at kunne analysere trafikken, tilbyde dig personlig information og for grundlæggende funktionalitet er vi nødt til at bruge cookies. Læs mere i vores privatlivspolitik