Bevægelse i tyskundervisning

Kategori: Bevægelse i tyskundervisning

Viser alle 5 resultater

Køb læremidler og materialer til bevægelse i tysk undervisning

Køb dine materialer til bevægelse i tyskundervisning her. Vi har et stort udvalg af aktiviteter og spil til at gøre tyskfaget mere spændende og afvekslende. Tysk er desværre behæftet med en trist fortælling om, at tyskundervisning er kedelig. Men tysk er vigtigere end nogensinde før. Og kedeligt. Det er det ikke. Ikke når man har succes med læring og ser fremmedsprog og især tysk som en værdi for en selv nu og senere i livet.

Vi tilbyder et stort antal af gode ideer og motiverende bevægelsesaktiviteter til tyskundervisningen, så tysk bliver sjov og spændende i skolen.

Kombiner fagligt indhold og bevægelse

Bevægelse letter adgangen til viden og sikrer, at læringsindholdet er fast forankret. Denne kendsgerning er almindeligt kendt, men hvad er den bedste måde at anvende læremidler i tysk undervisningen på? Bevægelse i tyskundervisningen hjælper eleverne med at fastholde læring.

Én ting er sikker: børn har brug for bevægelse – og dette også i skolen, hvor de tilbringer en stor del af dagen. Men hvordan kan det være muligt at bringe mere bevægelse ind i og integrere bevægelse i de centrale læringsområder i tysk? 

Vi har en masse gode ideer og spændende læremidler til tysk undervisningen. På laerershoppen.dk finder du et stort udvalg af aktivitetsbolde, skumterninger og kortspil som eleverne kan benytte sig af når de lærer tysk. Et så vigtigt fag må styrkes for at opnå bedst mulig læring.

Undervisningsmidler understøtter læring i tyskundervisning

Hvis de rigtige undervisningshjælpemidler bruges, giver du eleverne mulighed for optimalt at støtte dem med at tilegne sig sproget. Det er vigtigt ikke at overvælde børn, især når det gælder at lære et helt fremmed sprog. I stedet skal du prøve at motivere dem og give dem en følelse af sikkerhed, som kan opnås ved legende metoder. De, der nyder at lære, vil synes det meget lettere og frem for alt lære vedvarende. Dybest set er disse undervisnings- og læringsmaterialer designet med deres design til det omfattende pædagogiske arbejde med børn i førskole- og grundskolealderen. Men hvis det passer ind i undervisningsplanlægningen, kan de også bruges til at kommunikere med ikke-tysktalende forældre eller til begynderkurser med voksne. På grund af deres tematiske variation kan de også bruges uden for skole og børnehave uden problemer. Fremmedsprogsmateriale støtter blandt andet følgende læringsmål.

  • Lære nyt ordforråd
  • Grammatik og stavningsevner udvikles
  • Sprogbarrierer nedbrydes
  • Frygt reduceres
  • Daglig læring lettes
  • Sociale færdigheder fremmes gennem interaktioner
  • Bedre inklusion af elever i klassen, hvilket resulterer i en følelse af tilhørsforhold

Undervisningsmaterialer der gør tysk forståeligt

Tysk er et meget komplekst og ikke ligefrem let sprog. Derfor skal undervisningsmidler og læremidler fremme ordforråd såvel som grammatik, stavning og tale. For ikke at overvælde eleverne lige fra starten bruges læremidler, der formidler viden på en legende og visuel måde. Således kombineres læring med sjove aktiviteter, og børn udvikler motivation og egeninteresse for det respektive emne. Bevægelse i tyskundervisning er et centralt emne i begynder- og fremmedsprogsundervisning og du kan købe de rigtige undervisningsmidler her på laerershoppen.dk.

Bevægelse i tyskundervisning – fremme koncentration og motivation

Det er en travl dag for eleverne. Deres koncentration falder langsomt men sikkert. De første børn kan næppe undertrykke deres gaben. Din undervisningstime kan ikke længere gennemføres efter planen i dag.

Du tænker hurtigt på, hvordan du kan motivere eleverne indtil slutningen af ​​timen og fremme deres koncentration lidt. Der er masser af ideer, men hvilken idé passer på en eller anden måde til klassen?

Som specialister i læremidler og repertoire af undervisningsmaterialer til tysk undervisning af bevægelsesspil, vil vi give dig nogle ideer til alternative spil i tyskundervisningen, som kan fremme elevers koncentration og motivation.

Bevægelsesspil til tyskundervisning

  • Pantomime => uddybning af verber, ordforrådsarbejde
    Fremgangsmåde: Ordforråd for emnet “gå” er fokus. Læreren navngiver forskellige verber som “laufen, gehen, schritt, schleichen, …” og børnene gennemfører bevægelsen. Det er vigtigt at sikre, at der vælges mere intensive former for bevægelse som “hüpfen” i starten og mere rolige former som “schleichen” mod slutningen af ​​aktiviteten, så børnene ikke er for opkørte og kan fortsætte med at arbejde mere koncentreret og roligt.
  • Store / små bogstaver bevægelse => stavning
    Fremgangsmåde: 3-4 børn går udenfor klassen og opfinder en sætning sammen. De stiller sig op efter hinanden og siger deres respektive ord i sætningen. For hvert ord angiver de andre elever stavemåden med en bevægelse: huk (lille) eller stræk (stor). Læreren skriver sætningen på tavlen – tildækket, så klassen ikke kan se den. Derefter afsløres sætningen på tavlen og elevernes sætning sammenlignes med den rigtige stavemåde på tavlen. Eleverne reflekterer over sammenhængen mellem deres bevægelse og den måde ordene staves på.
  • ABC slange => ordforrådsøvelse
    Fremgangsmåde: Børnene danner to grupper og står i rækker i de to grupper. Det sidste barn i rækken råber et tysk ord med A og går forrest i rækken. Når barnet er nået frem og står som det første i rækken, kan det sidste barn fortsætte med bogstavet B. Spillet fortsætter. Vinderen er det hold, hvis spiller står i spidsen for køen efter at have sagt et ord med bogstavet Z.
  • Kaste bold => generel forbedring af timens koncentration og fokus
    Fremgangsmåde: Afhængigt af emnet formuleres spørgsmål om emnet. (F.eks.: “Wie heißt deine Mutter?”, “Nenne 3 Verben” … etc.) En blød bold kastes til hinanden og spørgsmålene stilles og besvares.. Afhængigt af sværhedsgraden kan spillet foregå med eller uden hjælp fra læreren. Det bliver ofte selvstændigt, så eleverne er ret fantasifulde og dermed sikrer timens indhold individuelt.
  • Kaste aktivitetsbold => Øvelse af sprogbrug
    Fremgangsmåde: Aktivitetsbolden Pello med tyske sætninger kastes fra læreren til en elev. Eleven der griber bolden færdiggør sætningsstarten som tommelfingeren peger på. Bolden kastes videre til næste elev, som igen fortsætter sætningen som tommelfingeren peger på.

 Generelle bevægelsesspil

Men nogle gange skal børnene bare rense hovedet – uden nogen henvisning til timen og det faglige indhold. Almindelige Brain Breaks kan hjælpe her og få fokus tilbage på ønsket adfærd for fokus og koncentration.

Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.
Cookies hjælper os med at forbedre din oplevelse på hjemmesiden. Så for at kunne analysere trafikken, tilbyde dig personlig information og for grundlæggende funktionalitet er vi nødt til at bruge cookies. Læs mere i vores privatlivspolitik